Proteinpandekager

0
147
Proteinpandekager
Forberedelse: 5 min
Tilberedelse: 15 min
Tid i alt: 20 min

Pandekager er lækre. Specielt til en ordentligt brunch er pandekager et must. De plejer dog at være svært, at gøre dem nogen lunde sunde. Du får derfor denne opskrift på proteinrige pandekager, som passer lige ind i din fitness-diæt både under bulk eller cut.

Proteinpandekagerne består af fire ingredienser og er super nemme at lave. Man kan tilføje lige, hvad man vil til dejen. Hvis du har nødder, kerner, bær eller andet lækkert, så kan du lige så godt få det brugt i din pandekagedej.

En ting man bør vide om disse er, at de gør dig fuldstændig afhængig! Sørg derfor at lav nok til, at du har til nogle dage. En god idé kan være, at fryse dem ned. Det kan de sagtens tåle. Når du så får lyst til en, så er det bare med, at tage den ud af fryseren og ind i mikrobølgeovnen, på panden eller i din ovn. På den måde bliver den lækker igen, og du kan nu komme det tilbehør på, som du netop foretrækker.

Proteinpandekage ingredienser

  • 12 æggehvider
  • 4 æggeblommer
  • 2 spsk. Honning/lidt sødemiddel
  • Blendet havregryn
  • Knivspids salt

Eventuelle tilføjelser til dejen:

  • Blåbær, hindbær eller/og jordbær
  • Vaniljeessens
  • Vaniljesukker
  • Nødder
  • Kerner
  • Proteinpulver
  • Kanel
  • Rosiner

Du kan selvfølgelig også bruge din egen fantasi. Hvad kan du godt lide af mad og tilbehør, som passer godt til pandekager, boller eller lignende? Denne opskrift er meget enkel, og du kan derfor tilføje forskellige ekstra ingredienser, så pandekagerne passer ind i dine makrotal, hvis du tæller den slags. Det er bare med at være kreativ med hensyn til ingredienser. Det meste kan bruges!

Sådan skal proteinpandekagerne laves

1Først og fremmest skal dine havregryn blendes. Flere forskellige steder kan de købes blendede, hvor havregrynene har fået melkonsistent. – Dette kaldes ”Instant Oats” på de fleste fitnesshjemmesider.

Man kan sagtens også bare blende dem selv, hvilket er lidt billigere. Hvis man skulle stå i den situation, at ingen blender have, så kan man egentlig godt bare bruge finvalsede havregryn. Pandekagerne bliver dog lidt mindre klump-fri med blendede havregryn.

2De 12 æggehvider og 4 æggeblommer kommes i en stor skål. Heri tilsætter du dine blendede havregryn. Pisk eventuelt med en elpisker, så du får det godt blandet sammen.

3Nu tilføjer du honningen eller det sødemiddel, som du har derhjemme. Oveni kommer du en knivspids salt, så du fremhæver smagen af pandekage. Dejen skal ligne en pandekagedej, som du kender den. En flydende men alligevel lidt tyk dej.

4Nu opvarmer du en pande på medium varme. Sørg for at panden er godt varm inden du tilføjet dejen. Benyt her kokosolie, rapsolie eller lignende til at stege pandekagerne i.

Kokosolie er utrolig sundt for kroppen og jeg foretrækker personligt, at benytte mig af kokosolie hver gang jeg steger ved ikke alt for høje temperaturer.

I forhold til størrelse af pandekagerne, så lav dem hellere små frem for kæmpe store, hvor de fylder hele panden.  Hvis du skulle have en stegepande, som har det med at lade din mad brænde fast, så er det bedst, at lave pandekagerne små. På den måde er de nemmere at få af uden af gå i stykker. Sørg gerne for, at bruge din bedste stegepande til disse pandekager, da de næsten intet fedtstof indeholder.

Afhængigt af den størrelse man laver pandekagerne, så bliver der i alt cirka 8 – 12 små pandekager.

Proteinpandekager med Bodylab Zero Topping
Proteinpandekager med Bodylab Zero Topping

Disse nydes helst lige efter, at de er blevet stegt. Du kan dog sagtens fryse dem ned, eller lade dem stå i køleskabet til dagen efter.

Prøv også denne opskrift med havregryn, peanutbutter og proteinpulver.

Tilbehør – hvad skal jeg komme på mine proteinpandekager?

Det helt store og vigtigste spørgsmål er, hvad man skal komme på sine pandekager.

Nu hvor pandekagerne er ”sunde” og proteinrige, så burde man holde sig på proteinlinjen og kun tilføje ”sundt” tilbehør. Dog mener nogle mennesker, at pandekagedejen jo er sund nok, og derfor kan man sagtens bruge Nutella og pålægschokolade som tilbehør. Dette er jo en smagssag.

I forhold til hvad du skal belægge dine pandekager med, vil jeg her give dig nogle tips til lidt forskelligt ”oven-på-min-pandekage.”

  • Frugt såsom æble, pære eller banan
  • Alle former for friske bær
  • Honning
  • Citronsaft
  • Sukkerfri pålægschokolade. Kan købes her
  • Proteinpulver fra bodylab.dk

  • Proteinpulver fra bodylab.dk
  • Forhandler Bodylab.dk
  • Indhold 1000 g
  • Pris 169 kr
  • Fragt fra 29 kr
  • Betaling: Dankort, Visa, Measto, Mastercard, Visa Electron, MobilePay, Viabill
  • Gratis gavepakke ved køb over 700 kr
  • Bodylab Zero Topping

  • Bodylab Zero Topping
  • Forhandler Bodylab.dk
  • Indhold 3 stk
  • Pris 149 kr
  • Fragt fra 29 kr
  • Betaling: Dankort, Visa, Measto, Mastercard, Visa Electron, MobilePay, Viabill
  • Gratis gavepakke ved køb over 700 kr
  • Bodylab Peanutbutter

  • Bodylab Peanutbutter
  • Forhandler Bodylab.dk
  • Indhold 1 kg
  • Pris 59 kr
  • Fragt fra 29 kr
  • Betaling: Dankort, Visa, Measto, Mastercard, Visa Electron, MobilePay, Viabill
  • Gratis gavepakke ved køb over 700 kr
  • Bodylab Proteinella

  • Bodylab Proteinella
  • Forhandler Bodylab.dk
  • Indhold 250 g
  • Pris 49 kr
  • Fragt fra 29 kr
  • Betaling: Dankort, Visa, Measto, Mastercard, Visa Electron, MobilePay, Viabill
  • Gratis gavepakke ved køb over 700 kr
Del
Forrige artikelLakseroulade Opskrift – Proteinrig
Næste artikel5 bedste styrketræningsøvelser
Mit navn er Thomas Bonderup, og det er mig som skriver her på blivstor.dk. Jeg har spillet håndbold på højeste plan i mange år, og jeg har en stor passion for vægtløftning og bodybuilding. Jeg elsker at træne og spise sundt, og alt jeg skriver her på bloggen er for at hjælpe dig med din kost og træning.

Giv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here